Logotyp

Johan Mansfeldt, regissör, scenograf och kreativ ledare.

Äntligen dags för teaterpremiär

Vi säger hej till Johan Mansfeldt som just nu regisserar ”Mycket väsen för ingenting” med premiär idag fredagen den 13 november. Efter mycket ovisshet är det äntligen dags för premiär för "Mycket väsen för ingenting" av och med Knivstas aktiva nätverk Scenkonstnärerna.

Hej Johan! Hur är läget så här på premiärdagen?

Hej! Tack bra!
Vi har repeterat klart och är supertaggade för premiären idag! En hel del fjärilar förstås men jag dristar mig att påstå att vi skapat en härligt värmande sötchock till pjäs som passar fint som en stunds avbrott i den rådande situationen.

Hur har repetitionsresan varit med tanke på det rådande läget i Sverige just nu?

Oj! Tänk om vi anat hur krokig den resan skulle bli när vi startade arbetet med produktionen i maj 2019! Vi i ensemblen hade bland annat spelat teater förut utomhus i Knivsta och i Blå Wingen i Husby Långhundra. När några av oss varit med i referensgruppen för scenkonstlokalen i CIK så blev det självklart att vi ville göra en stor lokalproducerad närodlad helaftonsföreställning i det nybyggda CIK. Vi repade på olika ställen innan vi kunde komma in i slutet av 2019 och börja repa på CIKs scen.

Vi var laddade för premiär i slutet av mars 2020 då det visade sig att pandemin satte stopp för allt vi gjorde. Vi hade digitala möten under våren och hoppades att vi skulle kunna göra en föreställning under senhösten. Men vi kunde inte riktigt veta.

I september började vi repa igen och har hela tiden följt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Var och varannan dag så har jag stämt av med producenten om vi ska fortsätta repetera eller skjuta upp. Det har varit tufft och osäkert, men nu kör vi!

Vad är din vision med föreställningen – vad vill du uppnå?

Vi började med planen och ambitionen att med stor ensemble göra en stark start på en ny scen. Jag ville ha samarbeten med kulturskola och dansare och kör och försökte få till det på något sätt. Nu inför en nedskalad version med färre människor på scen så blir det utan kör och med färre dansare. Men den stora ensemblen kvarstår.

Shakespeares rappa komedi ”Mycket Väsen för Ingenting” är mycket omtyckt och likt alla Shakespeares pjäser kan man tolka och gestalta den lite olika. En av karaktärerna säger i pjäsen:

”Det som vi har värderar vi för lågt medan det finns, men när det gått förlorat, då ökar värdet.”

En viktig tankeställare tycker jag. Inte att man alltid behöver vara nöjd, men man måste uppskatta det man har och hitta glädjen i det som finns omkring en. En av många pärlor i pjäsen.

Shakespeares original utspelar sig i Messina på Sicilien. Den skrevs ursprungligen runt år 1600. Det är vanligt att man lägger den i historisk tid på något sätt, då det är prinsar och grevar. När jag valde gestaltning blev min övertygelse att vi skulle göra uppsättningen som om det var idag. Nutid. Någonstans omkring oss i Knivstatrakten. I och med att det utspelar sig i nutid har det också varit lämpligt att göra det nära geografiskt så Messina har blivit stadsnära Upplandsbygd och Leonato en välbeställd finansman med ägarintresse i Aragon, storföretaget där Petra är chef. Petra och hennes närmaste återvänder från en lyckad marknadsaktivitet och en fest planeras. I originalet är Petra en don Pedro från landet Aragonien, som ett exempel i bearbetningen. Don Pedro återvänder i den klassiska versionen från ett krig och stannar några dagar för att vila upp sig hos vännen Leonato.

Mycket möda har lagts vid att ändra "ers nåd", ”signor” och ”greve” till ett mer direkt språk. Likaså språkligt blomstermålande uttryck som är väl otidsenliga har tagits bort. Samtidigt så försöker jag vårda ömt det poetiska i Shakespeares språk och behålla det som går!

Leonato tar emot sina högt ärade gäster på sitt gods i hjärtat av den uppländska landsbygden. Claudio och Leonatos dotter Hero förälskar sig i varandra och det unga paret och deras vänner börjar konspirera för att Claudios bäste vän Benedikt, en inbiten ungkarl och Leonatos självständiga systerdotter Beatrice, ska hitta varandra. Samtidigt bestämmer sig den bittra Jonna för att sprida svartsjuka bland de älskande.

Välkommen till en trädgårdsfest där små lögner får stora konsekvenser. Följ två omaka kärlekspar på deras krokiga väg i denna lustfyllda komedi om kärlek och förvecklingar.

Hur kom du in på regissörsbanan och vad är det roligaste med att regissera?

Att arbeta med scenkonst är det ultimata allkonstverket. Jag har provat på olika funktioner på och bakom scen sedan 1986 och kan inte låta bli att fortsätta. Det är inte alltid så lätt då de ekonomiska förutsättningarna för kultur i vårt land kan vara begränsande. Jag har regisserat mindre enaktare och film men på senare tid mest arbetat som scenograf, dvs att ta fram dekor och bestämma hur allt ska se ut. Ensemblen bad mig kliva fram och ta hand om hela den kreativa ledningen för denna produktion med både regi och scenografi vilket varit mycket roligt och hedersamt. Men också väldigt omfattande! Det som är roligast med att regissera är att hitta på en lösning på en scen, testa tillsammans med skådespelarna, förfina det tillsammans med dem och sedan se hur allt följer med och sammanfogas till en helhet till premiär.

Vem vill du helst se i publiken som du kanske inte förväntar dig?
Jag hoppas på en bra blandning av kulturer och åldrar. Det finns något i denna berättelse för alla!

Vi önskar Johan och Scenkonstnärerna lycka till ikväll!

Några biljetter finns kvar och köps på tickster.com. länk till annan webbplats

För att läsa mer om Scenkonstnärernas arbete och föreställningen: scenkonstnärerna.comlänk till annan webbplats