RUSMUS – ett forum for ung samtidskonst – kommer till Knivsta och CIK under augusti och september

RUSMUS är ett projekt som stöttar och guidar konstnärer som är i början av sina karriärer. Genom ett mobilt och undersökande residens samt en serie konstnärliga interventioner, vill RUSMUS bidra till att belysa hur det offentliga rummets temporära karaktär och socio-politiska relationer kan påverkas ur ett konstnärligt perspektiv.

 

GENERATION RUSMUS 2024

I år har RUSMUS återigen tagit sig an fler utmaningar genom ett ambitiöst program som berör frågor kring det offentliga rummet. Under en vecka i maj 2024 har fyra konstnärer träffats för att tillsammans med kurator och projektledare undersöka olika platser runt om i Uppsala samt Knivsta.

 

Under sitt mobila residens, som utgör ryggraden i projektet, fick konstnärerna möjlighet att undersöka platserna samt möta grannar, politiker, forskare, konstnärer och andra medlemmar av civilsamhället. Dessa möten har inspirerat skapandet av konstnärliga interventioner, specifikt anpassade till varje plats.

 

I slutet av augusti 2024 presenteras resultaten av RUSMUS undersökande residens för allmänheten i både Uppsala och Knivsta. Träffa konstnärerna, utforska deras tolkningar av det offentliga rummet och delta i samtal om de platser vi gemensamt formar.

 

Projektet drivs av Uppsala konstnärsklubb i samarbete med Region Uppsala och Uppsala kommun.

 

 

Nate Jensen

It’s possible to never stop growing

CIK

Onsdag 28 augusti kl 15.00-19.00

 

Hur skulle Knivsta kunna förändras inom en snar framtid? Nate Jensen presenterar en konstnärlig intervention framför CIK, där han ifrågasätter hur maktrelationer påverkar vårt vardagsliv. Genom att omforma stadsstrukturer, politiska slogans och även ljudet av icke-autoktona fåglar bjuder han in till reflektion över hur vi accepterar förändringar och begränsningar utan att ifrågasätta deras ursprung. Är vi verkligen kapabla att konfrontera maktberättelser eller att bryta selektiv perception?

 

Fåglar som blev domesticerade för så länge sedan att vi kollektivt har glömt att de en gång brukade tillhöra oss; ett viskande ljudspår till byggnader som liknar klippor. Barrikader som en gång var vapen för revolt används nu för att hålla ordning (förutom när folk kastar dem). Bilder från positioner av auktoritet. Visuell information som ska filtreras. Allt är en del av en växande stad. Vad är min plats i detta?

 

 

Sofia Zwahlen

Jag gjorde mig fin för dig

Sågverkstorget

Torsdag 29 augusti kl 15.00-19.00

 

Torget är det offentliga rummets kärna, där politiska uttryck kan mötas med kollektivt liv och individuella rättigheter. En plats för att mötas, för att bli sedd och hörd, men också för att lyssna, observera och delta.

 

Sofia Zwahlen har kopplat sin undersökning till Lennart Runndings arkiv med frivilligt insamlade bilder av Knivsta och dess historia. Där upptäckte hon brandchefen Sixten Pettersons humoristiska teckningar och hur han använde dem för att lyfta fram brister och samla in pengar till brandkåren.

 

Träskulpturerna som Sofia presenterar berättar om den anpassning som torget kräver. Materialet har tvingats ihop eller böjts till nya former. En av skulpturerna, som bär samma namn som interventionen ”Jag gjorde mig fin för dig”, talar om en välvillig anpassning. En annan fångar solen med sin infällda metall och tar plats bortom sin fysiska kropp, och en har inspirerats direkt av Sixtens teckningar. En inbjudan till besökarna att stanna upp för en stund och ta plats på torget tillsammans med dem.

 

 

Material Display

Stjärnvalvet, CIK

14–21 september kl 10.00–18.00

Vernissage 14 september kl 12.00–16.00

 

Konstnärer: Nate Jensen, Sofia Zwahlen, Rasmus Richter och Valentine Isaeus-Berlin.

Kurator: Alba Folgado

Projekt- och konstnärliga ledare: Katarina Sundkvist Zohari, Nito Vega.

 

Material display är det sista stadiet av RUSMUS 2024 och dess process-utställning där vi på ett undersökande sätt presenterar idéer och spår från tiden vi utforskat det offentliga rummet.

 

Nu, på CIK, bjuder vi in dig att fördjupa dig i de fyra konstnärliga interventionerna från ett annat perspektiv: det materiella. Syftet med Material Display är att dela projektet med en bredare publik och fortsätta inspirera nya generationer av konstnärer som arbetar i det offentliga rummet.